به گزارش خوبان، بهاره مقدم در یادداشتی نوشت : این تفکر که در عصر ارتباطات بتوان با محدود کردن رسانه های داخلی و عدم انتشار اخبار صحیح جلوی انتقال سریع اطلاعات را گرفت، بارها به شکست انجامیده اما متولیان امر هم چنان بر آن پافشاری می کنند.
از حادثه تروریستی مجلس گرفته تا زلزله کرمانشاه و آشوب های اخیر در کشور، صدا و سیما بنا به مصلحت های خویش ساخته اش و برخی جراید و پایگاه های خبری بنا به اجبار از انتشار خبر صحیح، دقیق، به موقع و همه جانبه خودداری ورزیدند.
به راستی رسالت خبررسانی در عصر حاضر چیست؟ خبرنگار برای چه کسی می نویسد و قرار است قلمش گره از کار چه کسانی باز کند؟
اخبار بخش های مختلف صدا و سیما به تریبون جناحی خاص در کشور بدل شده اند، یک طرفه به قاضی می روند و از حکم صادره راضی اند! بی آنکه تلاشی برای جذب طیف های مختلف مردم کنند هر روز بیش از دیروز از شمار مخاطبانشان کاسته می شود و این رویداد یک پیامد بیشتر ندارد! بی اعتمادی مردم نسبت به رسانه ملی و به تبع خبرگزاری های داخلی!
به شعور مخاطب آنگاه توهین می شود که فلان رویداد تروریستی در فلان شبه قاره جهان در کمتر از چند ثانیه با گزارش های تفصیلی در شبکه های متعدد صدا و سیما پخش و بررسی می شود، اما صدا و سیما تا چندین ساعت و حتی روز از یک واقعه در کشور مشغول مصلحت اندیشی است و گمان می کند اگر خبر را منتشر نکند می تواند در برابر انتشار وسیع آن بایستد.
رسانه ملی که قرار است صدای مردم باشد آنقدر در مصلحت اندیشی ها و رضایت مسئولین غرق است که فراموش می کند “خبر، جناح ندارد”! فراموش می کند تاثیر گذاری باید نامحسوس باشد و همین می شود که با انتشار مصاحبه هایی یک سویه و اغراق آمیز گاف های ریز و درشتی می دهد!
دکتر محمد سلطانیفر، کارشناس ارشد رسانه، دلیل عقبماندگی صدا و سیما از رسانههای اجتماعی را بی توجهی آن به خواست عمومی مردم میداند.
وی در گفتگویی با روزنامه ایران می گوید: صدا و سیما در قبال رویدادهای متعدد رویکردی صفر و صدی دارد در حالی که باید ملی باشد، همین ضعف را شبکه های اجتماعی پوشش داده اند، صدا و سیما هرگز شرایطی برای مخاطبان خود با هر دیدگاه فراهم نکرد که صدایشان شنیده شود لذا مخاطب به سمت شبکه های اجتماعی که امکان همزمان ارسال صوت، عکس، فیلم و محتوا را دارد متمایل شدند.
این کارشناس رسانه می افزاید: مردم برای صدا و سیما مهم نیستند، چون درآمدش از جای دیگر تامین می شود و باید آن ها را راضی نگه دارد نه مردم را.وقتی میزان مخاطب و رضایتمندی آنان هیچ تاثیری در میزان حقوق و مزایای کارکنان صدا و سیما ندارد به تبع راضی نگاه داشتن مخاطب به یک اولویت دسته چندم تبدیل می شود.
پوراندخت مهیمن بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نیز در گفتگو با اختصاصی می گوید: رویکرد رسانه ملی در تأمین ذائقه مخاطبین ضعف های زیادی داشته است، رسانه ملی مخاطبی برایش نمانده و اکثر مردم جذب ماهواره شده اند، چون جذابیتی در تولیدات رسانه ملی نمی بینند.
سید مجتبی یاسینی در گفت و گو با اختصاصی درباره رویکرد رسانه ملی و اینکه مثل قبل مخاطب دارد یا خیر،می گوید: شرایط رسانه ملی نسبت به گذشته متفاوت شده و نسبت به قبل مخاطبین خود را از دست داده است.کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان در مورد یکی از دلایل افت مخاطب رسانه ملی، گفت: ریزش مخاطب تلویزیون بخاطر تولیدات ضعیف آن است.
در پایان باید گفت در نبردهای اخیر رسانه های داخلی مغلوب اطلاع رسانی گسترده رسانه های معاند شده اند، چون با ممیزی های بی مورد، محدودیت های بیهوده و نگاه متعصبانه از گردش آزاد اطلاعات ممانعت کرده اند. اگر قرار است رسانه های داخلی هم چنان تاثیر گذار بر افکار عمومی باشند و امثال آمد نیوز، بی بی سی و صدای آمریکا که مقاصد خود را در فضای رسانه ای دنبال می کنند و هرگز دلسوز ملت ایران نبوده اند، سردمداری نکنند، باید برای رفع محدودیت های بی مورد کاری کرد و چاره ای اندیشید!
پایگاه خبری تحلیلی خوبان خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
انتهای پیام/
سوت بازی مس کرمان و تراکتور تبریز به میلاد موسوی رسید
کیان شیرزاد به تیم فوتبال نونهالان ملوان بندرانزلی پیوست
۲۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه عمومی خمام موجود است
اهدای اعضای بدن شهروند گیلانی؛ نجاتبخش ۳ بیمار بدحال
برنامه گشتهای بازرسی از سطح بازار خمام مرتب انجام می شود