به گزارش خوبان: شبیر علیه السلام در بروزرسانی خود نوشت:
از ابتکارهای قصی این بود که دستور داد در عهدی که همگان بت پرستیدند از زائرین حرم و بیت الله پذیرائی شود. و به پیشنهاد وی اموالی جمع شد و مقدم حجاج را با قربانی های متعدد بر سر راهشان هنگام ورود به کعبه گرامی بدارند. آتش روشن کنند تا کسانی که نزدیکی حرم سرگردان می شوند با مشاهده دود و آتش راه را پیدا کنند. از دور زمانها شام قصی به حجاج معروف بود و هنوز که پادشاه عربستان در صحرای منا به زوار شام میدهد از آثار یادگاری قصی است [۲] .
عبد مناف فرزند قصی جد پنجم پدری عباس (ع) هم از نظر بزرگی و شرافت ممتاز بود. و چون بسیار خوش سیما بود وی را «ماه بطحاء» لقب دادند [۳] .
وی بسیار سخی بود و حتی در زمان پدرش کسی را از جود و کرم خویش ناامید نمیساخت و به او لقب «فیاض» دادند [۴] .
منزلت والایش موجب شد مناف نام بگیرد. هاشم جد چهارم ابوالفضل (ع) فرزند عبدمناف هم فردی فاضل بود. در یکی از سالها که قحطی آمده و قریش را آزار میداد هاشم به شام رفت و گندم و کعک (شرمال) خرید و قربانی کرد و سفره انداخت و بی پناهان را پناه میداد. در مکه منی و مشعر پذیرایی حجاج را عهده دار شد. وی پایه گذار امنیت تجاری به یمن و قریش است که با مذاکرات با پادشاهان روم و غسان امنیت فراهم کرد [۵] .
عبدالمطلب هم معروف است. او دستوراتی داد که بعدها اسلام آمد همانها را تأیید کرد. او چنان بخشنده بود که حتی برای پرندگان وحشی نیز غذا تهیه و به بیابان می انداخت. او کتب آسمانی را مطالعه می کرد و جزو اوصیا بود [۶] .
ابوطالب جد اول ابوالفضل (ع) هم که در مکه سیادت و سروری داشت و پناه مردمان بود. او سرپرست و پناه رسول الله (ص) بود. امام علی(ع) هم که پناه همه عوام و اوصیا و اولیا بود. بنابراین اگر در این نوشتار طرق توسل به ذیل عنایات و کرامات باب الحوائج الی الله ماه بنی هاشم سخن میگوئیم بدین لحاظ است که:
۱- پناه دادن به بیچارگان سیره جاریه اجداد مطهرشان نیز بوده است.
۲- در طول ۳۴ سال حیات فردی و اجتماعی حضرت همواره در رفع گرفتاری محتاجان کوشا بودند.
۳- بنابر اینکه: ان الله لا یضیع اجر المحسنین و… تمام وجود حضرتش احسان و نیکی و جود بود. بخصوص جوانی از پدر و مادری مثل علی (ع) و ام البنین (س) و دارای مقام والای تالی تلو عصمت که خود نیز مراتبی بس والا را از عصمت و حجب و سخا و خلق و کرامت و شجاعت و غیرت و تجسم حیا و رادمردی و تبلور ایثار و فتوت داشتند.
۴- حیات مبارکش سرشار از رفع حوائج مردم بود.
۵- در کربلا این صفات به اوج رسید و در عین اینکه امکان عدم حضور مستقیم در جنگ و توجیه آن هم برای ایشان فراهم بود اما چند مرتبه قبح الله امانک را بر سینه شمر کوبید.
۶- باب الحوائج بودن ابوالفضل(ع) به امضا و تأیید مقام معصومین و صدیقین بارها رسیده و امضا شده است.
۷- سیره عقلا و عرف عالمیان این موضوع را معارض با ادله مؤیده ندانسته بلکه به تواتر و بالاتر از تواتر و بالاتر از قطع و یقین با همه مراتب و کرات از ناحیه خواص و عوام از هر ملل و نحل در طول قرون و اعصار حتی غیر مسلمین و غیر شیعیان بیان گردیده که جای هیچ تردیدی حتی در مرحله تصور نمانده است.
۸- عقل بدیهی و خالی از شوائب هم همراه این استدلال است. البته اشراقیون و عرفا زودتر از همه تصدیق نموده اند. بحدی که می توانم در این مورد ادعای آمادگی برای مباهله داشته باشم.
۹- بنا به عقیده امامیه و حتی بسیاری اهل تسنن امامان شیعه بدون تردید پاکترین مردمان بوده اند در فضل و حسن و همه آنان به دست آویزهای شرف و مجد چنگ زده و شکوه بندگی را عاید و به خود اختصاص داده اند. عباس شجره طیبه ای از همان بوته و اصالت است که قلم در شناخت آنان بازمی ایستد و در حیرت مات می گردد. شق القمر و بارورکردن درختان خشک و رد شمس رسیدن از مدینه به طوس با طرفةالعین همانگونه عجیب نیست که زندانی را عباس از بند برهاند.
تنها نکته ای که لازم الذکر است اینکه ممکن است فردی بگوید اذکار آتی تنها طریقیت دارند نه صرفا موضوعیت. و راههای توسل و توصل منحصر در این راهها نیست. میتوان با مطالعه آثار اهل دل اذکار دیگری برای حاجت گرفتن از حضرتش یافت. لذا این واژه ها از آثار دیگران استفاده شده است مثلا یکی از طرق توسلیه این است:
ابتدا ۱۳۳ مرتبه صلوات بفرستید « اللهم صل علی محمد و آل محمد» نیز ۱۳۳ مرتبه بگویید: «یا عباس، یا عباس» و عبد از آن مجددا ۱۳۳ مرتبه بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد». و این عمل را هر روز انجام دهید تا انشاءالله حاجتتان برآورده شود.
انتهای پیام/
دستگیری عامل شهادت ۳ مامور پلیس آگاهی گیلان
قرارگیری روستاهای خمام در منطقه آزاد فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی است
پیروزی شیرین ملوان در خرم آباد | باخت های دقیقی به ملوان با خیبر هم تکرار شد
قضاوت امیرحسین محمدی در لیگ برتر فوتبال نوجوانان کشور
سرافرازی و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران مرهون خون شهداست