به گزارش خوبان: برگزاري مراسمات مذهبي جزء لاينفك زندگي هر فرد مسلمان و معتقد به خدا است و برپايي هر چه بهتر اين مراسمات علاوه بر اجراي فرامين الهي، تاثير زیادی در گسترش فضاي معنوي جامعه خواهد داشت.
مراسمات مذهبی از قدیم الایام نسل به نسل برگزار شده و پير و جوان، مرد و زن با حضور در آن، ارادت قلبي خود را به ائمه معصومين نشان داده اند. مراسماتي همچون: دعاي عرفه، شب هاي قدر، اعتكاف، دعاهاي ندبه، كميل، توسل، نماز عيد فطر، قربان و پررنگ تر از همه، عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر.
برگزاري پر شور، گسترده و با کیفیت این گونه مراسمات مذهبی، همواره از دغدغه هاي مومنان بوده است.
با این مقدمه وارد این بحث می شویم که چرا طی چند سال اخیر استقبال از مراسم معنوی اعتکاف در بخش خمام کاهش یافته به گونه ای که با كمال تاسف در ماه رجب امسال، شاهد ثبت نام حدودا 20 نفر بودیم که با توجه به نرسیدن این آمار به حدنصاب تعیین شده از سوی هیئت امناء، شاهد تعطیلی این مراسم در خمام بودیم. خبری که شنیدن آن دل هر خمامی مومن را به درد مي آورد.
در صورتي كه از گوشه و کنار استان خبر می رسد در برخي از شهرها همچون صومعه سرا، با توجه به استقبال شديد مومنین، اجازه ورود غيرمعتكفين به داخل مسجد جامع داده نشده است.
در اين نوشتار به دنبال آن هستيم كه با سوال از افراد مطلع و در يك فضاي منطقي و به دور از احساسات و بدون محكوم كردن فرد يا ارگاني علت را جویا شده و به دنبال راه حل باشیم. بخش اول این گزارش تقدیم حضورتان می گردد.
مهرداد مکرمی رئیس هیئت امنای آستان مقدس امام زاده حسن (ع) خمام:
فصل، فصل کشاورزی است و مردم مشغول کار کشاورزی هستند. از طرفی فصل امتحانات هم هست. برخی جوانان هم به کار مشغول شده اند و نمی توانند از محل کار خود مرخصی بگیرند.
پایین آمدن سطح معنویات در کشور معضل دیگری است که گریبان ما را گرفته است. در حالی که در سال های نه چندان دور این قدر تعداد معتکفین زیاد بود که ما نمی توانستیم پذیرای همه معتکفین باشیم. در 2-3 سال اخیر با این روند نزولی استقبال مواجه شده ایم.
حسین اولادی وطن از طلاب خمامی:
سه دلیل را برای این کار می توان برشمرد: اولین دلیل این است که خود مسجد جامع خمام به عنوان یک پایگاه فرهنگی، برای تقویت و اعتلای فرهنگ شهر، کم کاری کرده و نتوانسته مردم را جذب خود کند و در واقع برنامه های مذهبی این چند ساله مسجد را جوان های بیرون مسجد مدیریت کرده اند. و متاسفانه مساجد شهر خمام رویش جذبی ندارند.
دلیل دوم هم این است که کار فرهنگی یک کار مستدام است و باید برای آن برنامه ریزی طولانی مدت داشت. که ما شاهد این موضوع نیستیم.
دلیل سوم هم این است مسئولین محترم در برنامه های فرهنگی حضور ندارند یا اگر هستند موردی است. مثلا در همین دعای ندبه هفتگی یک بار نشده که مسئولین حضور نداشته اند. در خمام هم نمادهای فرهنگی مثل تصاویر شهدا کم است. متاسفانه خمام از قلیان سرا و کبابی و یخ در بهشتی پر شده است.
محمدجواد عاطفی از قاریان برتر خمامی:
این معضل نشأت گرفته از دلیل خاصی نیست بلکه تجمیع علل و عوامل مختلف در کم رنگ شدن استقبال برای برپایی این امر نیک و سایر امور فرهنگی و دینی خمام موثر بوده است.
شاید برخی هم زمان شدن اعتکاف با فصل کار کشاورزی را مهمترین دلیل برای عدم برگزاری بدانند.که یقینا این دلیل اصلی کم رنگ شدن استقبال مردم نمیباشد زیرا اگر صرف این علت را در نظر بگیریم شهرهای دیگر استان گیلان نیز اصولا باید همچون خمام اعتکافی نداشته باشد حال آنکه اینطور نیست و اعتکاف در سراسر استان گیلان در حال برپایی است.
باید عمیق تر به این مسئله نگریست. متاسفاته رویکرد فرهنگی و دینی چنین شهر پرجمعیتی که داعیه دار شهرستان شدن هم هست بسیار ضعیف است. بررسی این معضل بسیار گسترده است و نمیتوان در چند جمله ضعف عمیق فرهنگ خمام را ریشه یابی کرد به همین خاطر نگاهی به واژه اعتکاف میکنم و از خود میپرسم چرا با وجود مسجدی با این همه امکانات اعم از کولر های مجهر، سیستم صوتی پیشرفته، فرش های زیبا و یکدست، سنگ هایی از جنس مرمر و فضای وسیع برخی از جوانان شهر، مسجد خود را برای انجام این عمل نیک انتخاب نکردند و به شهرهای دیگر رفتند؟! و یا چرا اندک افرادی که ثبت نام کردند از قشر جوان این شهر نبودند؟! پاسخ های فراوانی برای این سوالات وجود دارد: شاید فردی بگوید تبلیغات مناسبی در شهر صورت نگرفت و یا زمان تبلیغات مناسب نبود و … اما مهمتر از اینها به نظر حقیر عدم استفاده از خردجمعی در برپایی مراسمات فرهنگی و دینی شهر خمام است.
شهر خمام پتانسیل های فراوانی در تمام زمینه ها من جمله عرصه ی فرهنگی دارد اما متاسفانه در بیشتر امور خرد جمعی حرفی برای گفتن ندارد. نه تنها برای اعتکاف بلکه برای هر مراسم دینی و فرهنگی دیگری می توان پررنگ تر حاضر شد و از نمایندگان اقشار جامعه شهر دعوت کرد تا برای برپایی چنین مراسماتی بسیج شوند.
اعتکاف و در کل همه ی مراسمات دینی متعلق به قشرخاصی نیست بلکه همگان میتوانند در برپایی چنین امور خیری سهیم و شریک باشند.
در عصری که دشمن برای رسیدن به اهدافش هرگونه هزینه ای میکند بد نیست ما هم به خود بیاییم و برای اعتلای دینمان کمی بکوشیم.
واقعا غمگین کننده است دیدن آمارهایی که حاکی از گسترش مسیحیت در خمام است.
واقعا تاسف آور است که در شهرمان روز به روز دشمن برای مسیحی شدن و شیطان پرست شدن جوانانمان خرج میکند و بعد ما توان برپایی مراسم اعتکاف و جذب جوانان را نداریم.
همه ی ما مقصر هستیم و نباید فرد خاصی را در شکل گیری این معضل مقصر بدانیم اما نباید نامید بود.
به امید روزهایی که همه در کنار هم با صفا و صمیمیت و همدلی و همزبانی راهی برای رونق فعالیت های فرهنگی شهرمان بیابیم و مساجدمان را طوری بسازیم که سنگ و خاک و مناره و سقف شاهد حضور پرشور جوانان باشد.
حجت الاسلام پوریوسفی از روحانیون خمامی:
کار فرهنگی دو شیوه دارد. یک شیوه تبلیغی است که جنبه عمومی دارد و شیوه دوم تربیتی است که پشتوانه دارد. مثل هیئت و کلاس های قرآن
اعتکاف برنامه ای لحظه ای نیست و ریشه تربیتی دارد که متاسفانه در این زمینه در شهر خمام اقدام خاصی نشده است. از نظر رویش جوان ها و نوجوان ها علی الخصوص در مساجد خمام تشکلی وجود ندارد و ملاک و معیار تعداد مامومین نمازهای جماعت است که درست نیست.
من بر شخص خاصی خرده نمی گیرم. از نظر کلی برای این امر معنوی برنامه ریزی نشده است. کسی که برای یک کاری، برنامه ریزی نمی کند نباید منتظر نتیجه هم باشد. در واقع علت اصلی، نداشتن نگاه رویشی و تربیتی در مساجد ما است.
اگر مجموعه های مختلف شهر، مسجد شهر را مسجد خود بدانند و نقشی در بزرگ شدن این خانه الهی داشته باشند، دلسوزانه تر عمل می کنند.
پایان بخش اول
انتهای پیام/26
جلال مصفا مدال برنز مسابقات لیگ دسته اول پومسه باشگاههای کشور را کسب کرد
عصمت محمد دوست سرپرست فرمانداری خمام منصوب شد
تئاتر« شُله پزان» در خمام به روی صحنه رفت
سوت بازی مس کرمان و تراکتور تبریز به میلاد موسوی رسید
کیان شیرزاد به تیم فوتبال نونهالان ملوان بندرانزلی پیوست