کد خبر: 38264 - تاریخ: دوشنبه، 11 نوامبر 2013 - 10:37

رحیم پور ازغدی:

عاشورا زشت ترین و زیباترین روز تاریخ است/ هنوز حادثه کربلا و عاشورا سانسور می شود

حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه عاشورا زشت ترین و زیباترین روز تاریخ است، گفت: در عاشورا همه پلیدی ها و پلشتی ها در یک نیم روز اتفاق می افتد و در عین حال شاهد همه زیبایی ها و پاکی ها هستیم.

به گزارش خوبان، حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته(یکشنبه 19 آبان ماه) در حسینیه هنر تهران به بررسی ابعاد زیبایی شناسی حادثه کربلا پرداخت و گفت: این پرسش مطح است که آیا حادثه کربلا و عاشورا ابعاد زیبایی شناختی دارد؟ چرا زینب(س) همه چیز را زیبا دید ودر میان این همه پلیدی و زشتی همه چیز را زیبا می بیند.

وی تصریح کرد: عاشورا زشت ترین و زیباترین روز تاریخ است. در عاشورا همه پلیدی ها و پلشتی ها در یک نیم روز اتفاق می افتد و در عین حال شاهد همه زیبایی ها و پاکی ها هستیم.

وی افزود: لذا وقتی به پلیدیهای عاشورا می نگریم زشت ترین روز و وقتی به پاکی ها بنگریم زیباترین روز به شمار می رود. بر این اساس است که حضرت زینب(س) می فرماید که همه حادثه عاشورا زیبا بود. یعنی ما به هدف خود رسیدیم و بعد از این یزید و یزیدیان نابود خواهند شد.

رحیم پور تأکید کرد: حضرت زینب(س) از بعد الهی، حادثه عاشورا را می نگریست.

وی با طرح این پرسش که چرا کربلا واقعیتش مثل افسانه است گفت: از یک طرف عاشورا حقیقتش برتر از هنر است. از این بعد عاشورا واقعیتی تاریخی است و افسانه به شمار نمی رود. از طرف دیگر با تفکر مادی نمی شود عاشورا و افسانه را با هم جمع کرد.

وی تصریح کرد: آیا می شود افسانه ای ساخت که همه ارزشها در آن جمع باشد و واقعیت نیز داشته باشد. باید گفت که عاشورا افسانه ای واقعی است.

رحیم پور تأکید کرد: پرسشی مطرح است که آیا کربلا زیباست یا واقعی است؟ یعنی نگاه رئالیستی باید به عاشورا داشت یا نگاه هنری؟ چرا که نمی شود یک چیز زیبا داشت که واقعی نیز باشد. باید توجه داشت که صحنه های زیبایی در عاشورا وجود دارد که در منبرها گفته نمی شود و در کتابها باقی مانده است.

وی افزود: زیبایی های گفته شده در منابر بخشی از واقعیتهای عاشوراست. وقتی برده سیاه پوست روز عاشورا پیش امام حسین می آید و می گوید اذن میدان و نبرد بدهید حضرت در جواب می فرماید که تو برای زندگی کردن نزد ما هستی و نه برای کشته شدن ولی نهایتا اجازه را از امام می گیرد و به شهادت می رسد.

رحیم پور یادآور شد: این پرسش مطرح است که ادبیات و رجزها و جملات امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و علی اکبر(ع) و یاران امام حسین که از زبان انسانهای واقعی در می آید از کجا آمده است.

وی افزود: باید توجه داشت که عاشورا منبع غنی هنری است و اگر از ابعاد مختلف بررسی شود باز هم مباحث بکر دارد. باید توجه داشت که ساخت اثر هنری که واقعی باشد امکان ندارد. اما عاشورا واقعیتی زیباست.

وی یادآور شد: بحث دیگر در ارتباط با عاشورا از بعد هنری، تلفیق میان کلیت و موقعیت است. یعنی چگونه کلیت وموقعیت را با هم تلفیق کنیم. چون قهرمان دراماتیک در صحنه واقعی زندگی، جمع بندی زندگی اوست؛ چگونه او را به سمت تراژدی ببریم. از یک طرف باید برویم به سمت کلیت و اثر ما در زمان خودش محبوس نشود و از طرف دیگر مجبوریم که به افراد مشخص که در موقعیت خاص قرار گرفتند اشاره کنیم.

وی افزود: در هنر تصنعی نمی شود چنین کاری کرد اما در کربلا چنین اتفاقی افتاد.

رحیم پور در پایان یادآور شد: قضیه عاشورا و کربلا از قضایایی است که هنوزدر جهان سانسور می شود. در جهان اسلام و جهان غیر اسلام نمی گذارند قضیه عاشورا معرفی شود.

منبع:مهر

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads