به گزارش خوبان به نقل از فارس: محمود احمدینژاد رئیس جمهور اسلامی ایران دیشب در برنامه سفر بخیر که به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد، با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و آرزوی عزت و پیروزی برای تمام ملت ایران در سال جدید و در ابتدای برنامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اینکه در امر خانهتکانی به خانواده کمک کردهاید یا نه گفت: تا آنجا که وقت اجازه داده است در این زمینه کمک کردهام.
وی درباره اینکه آخرین باری که به طور اختصاصی و خصوصی با خانواده به مسافرت رفته است، گفت: این اتفاق شاید آخرین بار 8 یا 9 سال پیش روی داد که به نظرم به مشهد یا اصفهان رفتیم.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگر مجری درباره اینکه طولانیترین مسیری که تا به حال رانندگی کردهاید، کجا بوده است، افزود: فکر میکنم مشهد بوده است.
احمدینژاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا همسر شما نیز رانندگی میکند یا نه، گفت: ایشان به رانندگی علاقهای ندارد و تا زمانی که رانندهای به این خوبی دارد نیازی به رانندگی ندارد. در خانواده ما نیز سه نفر میتوانند رانندگی بکنند که فکر کنم 7 یا 8 سال پیش در کنار پسر بزرگم که رانندگی میکرد، نشستم.
وی درباره اینکه آیا حادثه بد رانندگی داشته است و یا چنین حادثهای را به چشم خود دیده است، افزود: من خودم حادثه بد رانندگی نداشتم ولی دیدهام. من حوادث رانندگی زیادی در مسیرهای مختلف همچون جاده مشهد، جاده قزوین و جاده آذربایجان هم در زمستان و هم تابستان دیدهام. زمانی که در سال 81 از زنجان به تهران میآمدیم یک ماشین چپ کرد و به داخل دره رفت و ما هم کمک کردیم که افرادی مجروح شده بودند.حادثه منجر به فوت هم متأسفانه در همین تهران دیدهام.
احمدی نژاد درباره اینکه آیا در سطح شهر هم شاهد حادثه بد رانندگی بودهاید یا نه، گفت: صحنههای بد بالاخره دیده میشود. من زیاد در سطح شهر تردد داشتهام و خوشبختانه صحنههای بد به شدت رو به کاهش است. 7 یا 8 سال پیش در بزرگراه رسالت و در پشت تقاطعی که پشت چراغ قرمز ایستاده بودیم، یک موتور با بخش عقبی یک خودرو برخورد کرد و 10 تا 15 متر پرت شد و لت و پار شد.خوشبختانه هماکنون کمتر شاهد صحنههای اینچنینی و یا حرکات مارپیچی و خطرناک هستیم.
وی در ادامه با اشاره به هوش بالای ملت ایران گفت: من فکر میکنم که ملت ایران از متوسط هوش لازم برای رانندگی برخوردارند و یک مقدار تسلط، دقت و آرامش میخواهد البته مهارت هم در گرو کار بیشتر است.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه در سال 84 آمار تلفات جادهای 28 هزار کشته بوده است و با وجود افزایش چند میلیونی خودروها این میزان به 19 هزار نفر رسیده است در این میان چه اتفاقی رخ داده است، گفت: در کل دنیا تصادفات خسارات سنگینی به تمام ملتها میزند و حوادث بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص میدهد. تصادف تنها حادثهای است که در آن هیچ سودی نیست در حالی که در حوادث دیگر ممکن است سود و ضرر با هم باشد اما حادثه رانندگی همه آن هزینه است.
وی افزود: 28 هزار کشته برای ایران و برای همه جا زیاد است حتی یک نفر آن هم زیاد است. این همه سرمایهگذاری میشود تا یک انسان به این مرحله برسد و بعد هم با یک حادثه از بین برود.
رئیس جمهور ادامه داد: ما زمانی که با چنین پدیدهای مواجه شدیم ،باید برای آن کاری میکردیم. متخصصین ما جمع شدند و همکاران ما در نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، اورژانس، اساتید دانشگاهها، وزارت راه را دعوت کردند و بحث مفصلی کردیم. البته تحقیقات مفصل سهم علل مختلف را روشن کرده است که مهمترین آن کنترل عامل انسانی است که به آموزش، فرهنگسازی و کنترلهای پلیس برمیگردد.
وی افزود: خوشبختانه در این حوزه بسیار خوب عمل شد و مردم ما نیز بسیار خوب پاسخ دادند ما گزارشهایی که از بقیه نقاط دنیا داریم معمولاً تغییرات به این سرعت اتفاق نمیافتد اما در ایران رفتار رانندگان به سرعت تغییر کرد.
احمدینژاد گفت: محور دوم ارتقای استانداردهای خودرو بود که خوشبختانه هم کارخانهها و هم سرمایهگذارها همکاری خوبی کردند و سازمان استاندارد و پلیس راهبر بسیار خوب عمل کردند. البته ما در نقطهای مطلوب نیستیم و ما هنوز در بخش اعظم خودروها در سطح اول دنیا نیستیم.
رئیس جمهور ادامه داد: یک بحث دیگر اصلاح نقاط حادثهخیز است ما چندین هزار نقطه حادثهخیز داریم.
وی افزود: شما جادهایی را برای 90 کیلومتر سرعت در ساعت برنامهریزی کردهاید اما ممکن است شما یک دستانداز و یا یک جاده و یا یک کم عرض شدن مسیر حرکت را داشته باشید در این حالت راننده وارد محدوده میشود که باید سرعت خود را کمتر کند به اینها نقاط حادثهخیز میگوییم نقاطی که منجر بیش از سه حادثه در سال میشود.
احمدینژاد گفت: ما در این زمینه تلاش فراوانی را به کار بستیم تا این نقاط را اصلاح کنیم.بخش دیگر تجهیزات جاده است که شامل تابلوها و سایر مسائل است اینها کمک زیادی به رانندگان میکند. با یک خطکشی مناسب میتوان یک راننده را به یک رانندگی مناسب هدایت کرد.
احمدینژاد تصریح کرد: بخش دیگر اصلاح مهندسی هندسی جادههای ما است. بالاخره جادههای ما شامل مقداری جاده درجه یک و مقدار دیگری آزادراه هستند که باید اینها را توسعه دهیم و اصلاح کنیم، چرا که این جادهها حداکثر برای 100 کیلومتر سرعت است،در حالی که خودروهای امروزی سرعتی بیش از 160 کیلومتر دارند که البته اشکالی هم ندارند، چرا که سبب صرفهجویی در وقت انسان میشود.
رئیس جمهور افزود: در این حوزه واقعاً سرمایهگذاری خوبی شده است و نزدیک به هزار و 200 کیلومتر آزادراه ساخته شده است یک کار دیگر تغییر مدل حملونقل است. امروز قطارهای درونشهری و سیستم اتوبوسرانی به خوبی حجم زیادی از مسافر را جابهجا میکند.
احمدینژاد گفت: امیدواریم در برنامه پنجم خودمان را بهروز کنیم. رفت و آمد در شبکه حملونقل مثل زندگی هیچ نقطه پایانی ندارد و همه عوامل در حال تغییر است. سیستمها و جادهها تغییر میکند. اگر ما خودمان را به سطح اول دنیا برسانیم در این صورت میتوانیم تغییرات را به خوبی اعمال کنیم.
انتهای پیام/98
تئاتر« شُله پزان» در خمام به روی صحنه رفت
سوت بازی مس کرمان و تراکتور تبریز به میلاد موسوی رسید
کیان شیرزاد به تیم فوتبال نونهالان ملوان بندرانزلی پیوست
۲۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه عمومی خمام موجود است
اهدای اعضای بدن شهروند گیلانی؛ نجاتبخش ۳ بیمار بدحال