کد خبر: 120878 - تاریخ: شنبه، 1 اکتبر 2016 - 13:36

یادداشت /

از فرهنگ‌سازی تا اقدام و عمل

حسین راسخی/

و اما برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ‌سازی صورت‌گیرد. فرهنگ‌سازی بیشتر بر عهده رسانه‌هاست و صدا و سیما در درجه اول بیش از همه مسئولیت دارد و بعد سایر دستگاه‌ها همگی با تعاون و همکاری در گفتمان‌سازی و غلبه گفتمان اقتصاد مقاومتی باید تلاش‌کنند.

به گزارش خوبان، وقتی به فعالیت‌های گوناگون بشر و جوامع مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هر‌حرکت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند عمل به الزاماتی است که دست‌یافتن به این الزامات ضروری است. اقتصاد مقاومتی نیز مانند تمام حرکت‌ها الزاماتی دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید. ابتدا باید‌ها و نباید‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی و نیز عواملی که باعث ثبات قدم در این مسیر می‌شود را باید شناخت.
در حرکت جهادی تعیین جهت، شناخت مسیر و نحوه حرکت نیازمند بصیرت است که اولین شناخت در این مسیر دشمن‌شناسی است؛ بدون شناخت دشمن و برنامه‌های او نمی‌توان موفق بود.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر شما دشمن را نشناسید ممکن است با گم‌کردن جهت‌گیری نه‌تنها مفید نباشید بلکه مضر هم باشید». لذا هم‌چون جهاد نظامی باید لحظه‌به‌لحظه به دشمن و افعال او توجه داشته‌باشیم.

 نگاه اقتصاد مقاومتی و نگاه جهادی

لازمه داشتن روحیه‌ جهادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، مردمی‌کردن اقتصاد، مبارزه با فساد، حمایت از تولید و توجه‌به مصرف و منابع ارزی، اتحاد، تعاون، تلاش همگانی و گفتمان‌سازی، عدم موازی‌کاری، عدم توجه‌به مسایل حاشیه‌ای، داشتن سرعت و عدم شتاب‌زدگی، دانستن راز عقب‌ماندگی اقتصادی و توجه‌ به نیروی جوان در پیش‌برد اهداف و خودباوری، نگاه به درون و عدم اتکا به بیرون(غرب) و داشتن روحیه‌ مداومت و مقاومت، همت مضاعف، آرمان‌گرایی و واقع‌بینی و رعایت تقوای جمعی در مبارزه با تحریم است.

 از فرهنگ‌سازی تا اقدام و عمل

و اما برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ‌سازی صورت‌گیرد. فرهنگ‌سازی بیشتر بر عهده رسانه‌ها است و صدا و سیما در درجه اول بیش از همه مسئولیت دارد و بعد سایر دستگاه‌ها همگی با تعاون و همکاری در گفتمان‌سازی و غلبه گفتمان اقتصاد مقاومتی باید تلاش‌کنند.
بحث مدیریت مصرف نیز به عنوان یک عامل مهم و اساسی در عرصه اقدام و عمل مطرح است و دولت به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باید دقت بیشتری در عملیاتی‌شدن مصرف به‌عمل‌آورد؛ حوزه‌هایی نظیر مدیریت مصرف و مصرف صحیح سوخت، تحریم تولیدات خارجی و واردات بیش از حد، توجه‌به مصرف تولیدات داخلی، اصرار دولت بر وزارت‌خانه‌ها برای مصرف تولیدات داخلی، توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و توجه‌به استعدادهای برتر، استفاده از سلاح علم برای غلبه در میدان‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ.

 توجه، توکل و کار برای خدا

خداوند متعال می‌فرماید: «علیهم دائره السوء و غضب الله علیهم*» آن کسانی که نصرت الهی را در صورت حضور در میدان عمل انکار می‌کنند خودشان را باید ملامت‌کنند. اگر ما در میدان عمل واردشویم خدای متعال به ما کمک خواهدکرد؛ این قول قطعی قرآن و وعده الهی است.

سوره‌ فتح، آیه‌ی 6

وقتی به فعالیت‌های گوناگون بشر و جوامع مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هر‌حرکت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند عمل به الزاماتی است که دست‌یافتن به این الزامات ضروری است. اقتصاد مقاومتی نیز مانند تمام حرکت‌ها الزاماتی دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید. ابتدا باید‌ها و نباید‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی و نیز عواملی که باعث ثبات قدم در این مسیر می‌شود را باید شناخت.
در حرکت جهادی تعیین جهت، شناخت مسیر و نحوه حرکت نیازمند بصیرت است که اولین شناخت در این مسیر دشمن‌شناسی است؛ بدون شناخت دشمن و برنامه‌های او نمی‌توان موفق بود.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر شما دشمن را نشناسید ممکن است با گم‌کردن جهت‌گیری نه‌تنها مفید نباشید بلکه مضر هم باشید». لذا هم‌چون جهاد نظامی باید لحظه‌به‌لحظه به دشمن و افعال او توجه داشته‌باشیم.

 نگاه اقتصاد مقاومتی و نگاه جهادی

لازمه داشتن روحیه‌ جهادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، مردمی‌کردن اقتصاد، مبارزه با فساد، حمایت از تولید و توجه‌به مصرف و منابع ارزی، اتحاد، تعاون، تلاش همگانی و گفتمان‌سازی، عدم موازی‌کاری، عدم توجه‌به مسایل حاشیه‌ای، داشتن سرعت و عدم شتاب‌زدگی، دانستن راز عقب‌ماندگی اقتصادی و توجه‌ به نیروی جوان در پیش‌برد اهداف و خودباوری، نگاه به درون و عدم اتکا به بیرون(غرب) و داشتن روحیه‌ مداومت و مقاومت، همت مضاعف، آرمان‌گرایی و واقع‌بینی و رعایت تقوای جمعی در مبارزه با تحریم است.

 از فرهنگ‌سازی تا اقدام و عمل

و اما برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ‌سازی صورت‌گیرد. فرهنگ‌سازی بیشتر بر عهده رسانه‌ها است و صدا و سیما در درجه اول بیش از همه مسئولیت دارد و بعد سایر دستگاه‌ها همگی با تعاون و همکاری در گفتمان‌سازی و غلبه گفتمان اقتصاد مقاومتی باید تلاش‌کنند.
بحث مدیریت مصرف نیز به عنوان یک عامل مهم و اساسی در عرصه اقدام و عمل مطرح است و دولت به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باید دقت بیشتری در عملیاتی‌شدن مصرف به‌عمل‌آورد؛ حوزه‌هایی نظیر مدیریت مصرف و مصرف صحیح سوخت، تحریم تولیدات خارجی و واردات بیش از حد، توجه‌به مصرف تولیدات داخلی، اصرار دولت بر وزارت‌خانه‌ها برای مصرف تولیدات داخلی، توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و توجه‌به استعدادهای برتر، استفاده از سلاح علم برای غلبه در میدان‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ.

 توجه، توکل و کار برای خدا

خداوند متعال می‌فرماید: «علیهم دائره السوء و غضب الله علیهم*» آن کسانی که نصرت الهی را در صورت حضور در میدان عمل انکار می‌کنند خودشان را باید ملامت‌کنند. اگر ما در میدان عمل واردشویم خدای متعال به ما کمک خواهدکرد؛ این قول قطعی قرآن و وعده الهی است.

سوره‌ فتح، آیه‌ی 6

وقتی به فعالیت‌های گوناگون بشر و جوامع مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هر‌حرکت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند عمل به الزاماتی است که دست‌یافتن به این الزامات ضروری است. اقتصاد مقاومتی نیز مانند تمام حرکت‌ها الزاماتی دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید. ابتدا باید‌ها و نباید‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی و نیز عواملی که باعث ثبات قدم در این مسیر می‌شود را باید شناخت.
در حرکت جهادی تعیین جهت، شناخت مسیر و نحوه حرکت نیازمند بصیرت است که اولین شناخت در این مسیر دشمن‌شناسی است؛ بدون شناخت دشمن و برنامه‌های او نمی‌توان موفق بود.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر شما دشمن را نشناسید ممکن است با گم‌کردن جهت‌گیری نه‌تنها مفید نباشید بلکه مضر هم باشید». لذا هم‌چون جهاد نظامی باید لحظه‌به‌لحظه به دشمن و افعال او توجه داشته‌باشیم.

 نگاه اقتصاد مقاومتی و نگاه جهادی

لازمه داشتن روحیه‌ جهادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، مردمی‌کردن اقتصاد، مبارزه با فساد، حمایت از تولید و توجه‌به مصرف و منابع ارزی، اتحاد، تعاون، تلاش همگانی و گفتمان‌سازی، عدم موازی‌کاری، عدم توجه‌به مسایل حاشیه‌ای، داشتن سرعت و عدم شتاب‌زدگی، دانستن راز عقب‌ماندگی اقتصادی و توجه‌ به نیروی جوان در پیش‌برد اهداف و خودباوری، نگاه به درون و عدم اتکا به بیرون(غرب) و داشتن روحیه‌ مداومت و مقاومت، همت مضاعف، آرمان‌گرایی و واقع‌بینی و رعایت تقوای جمعی در مبارزه با تحریم است.

 از فرهنگ‌سازی تا اقدام و عمل

و اما برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ‌سازی صورت‌گیرد. فرهنگ‌سازی بیشتر بر عهده رسانه‌ها است و صدا و سیما در درجه اول بیش از همه مسئولیت دارد و بعد سایر دستگاه‌ها همگی با تعاون و همکاری در گفتمان‌سازی و غلبه گفتمان اقتصاد مقاومتی باید تلاش‌کنند.
بحث مدیریت مصرف نیز به عنوان یک عامل مهم و اساسی در عرصه اقدام و عمل مطرح است و دولت به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باید دقت بیشتری در عملیاتی‌شدن مصرف به‌عمل‌آورد؛ حوزه‌هایی نظیر مدیریت مصرف و مصرف صحیح سوخت، تحریم تولیدات خارجی و واردات بیش از حد، توجه‌به مصرف تولیدات داخلی، اصرار دولت بر وزارت‌خانه‌ها برای مصرف تولیدات داخلی، توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و توجه‌به استعدادهای برتر، استفاده از سلاح علم برای غلبه در میدان‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ.

 توجه، توکل و کار برای خدا

خداوند متعال می‌فرماید: «علیهم دائره السوء و غضب الله علیهم*» آن کسانی که نصرت الهی را در صورت حضور در میدان عمل انکار می‌کنند خودشان را باید ملامت‌کنند. اگر ما در میدان عمل واردشویم خدای متعال به ما کمک خواهدکرد؛ این قول قطعی قرآن و وعده الهی است.

 

سوره‌ فتح، آیه‌ی 6

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads